Prvé preteky
Nasledujúci text je vhodným poučením pre osoby zoznamujúce sa
s orientačným behom a návodom, ako zdolať nástrahy trate v
orientačnom behu. Jar je už skoro tu a s ňou aj plno nových
podujatí v OB, je to jedinečná príležitosť naučiť sa orientovať
a podchytiť nové talenty pre náš skvelý šport.
Čo treba vedieť pred pretekmi
- Orientačný beh je súťaž, počas ktorej je potrebné v teréne vyhľadať určený počet kontrolných stanovíšť (KS) v čo najkratšom čase v určenom poradí. Cestu medzi kontrolami si volí každý sám, podľa svojej úvahy za pomoci mapy a buzoly alebo kompasu. O úspechu rozhoduje správna orientácia a rýchlosť behu.
- Pre úspešné vyhľadanie všetkých KS je potrebné vedieť, čo znamenajú jednotlivé farby v mape a mapové značky. Ako základ stačí vedieť, že:
- biela farba je les, v ktorom sa dá bežať bez problémov
- zelená farba je les hustý ťažko priechodný (čím tmavšia, tým hustejší les),
- žltá farba označuje terén bez stromov - polia, lúky, rúbaniská
- hnedá farba vykresľuje terén pomocou vrstevníc (všetko od hliny)
- modrá farba označuje vodstvo
- čierna farba zobrazuje všetky skaly a kamene, no hlavne umelo vzniknuté situácie - cesty,
prieseky, budovy, ploty, el.vedenia, krmelce .....
Podrobné vysvetlenie jednotlivých mapových značiek sa dozviete z mapového kľúča, ktorý na mnohých mapách býva uvedený.
- Trať pretekov je zakreslená v mape červenými krúžkami s poradovými číslami, ktorými sa označuje umiestnenie jednotlivých kontrol. Každé KS je v teréne umiestnené na mieste v strede krúžku. Štart sa označuje trojuholníkom a cieľ dvojitým krúžkom.
- Na mieste KS nájdete stojan s trojbokým oranžovo-bielym lampiónom. Ďalej je na KS kódové číslo kontroly a elektronické raziace zariadenie ktoré urobí záznam do pretekárovho čipu.
Raziace zariadenie možu byť aj špeciálne kliešte slúžiace k označeniu prechodu KS do pretekár-skeho preukazu.
- O presnom umiestnení kontrol sa dočítate v opise kontrolných stanovíšť (napr. roh plota, údolie, križovatka ciest, stredná ryha, východný prameň a pod.). V ňom je tiež uvedené poradie a kódové číslo KS, podľa ktorého si overíte, či ste na tej kontrole, ktorú hľadáte.
Ako sa správať počas pretekov
- Na štarte si v kľude prezrite mapu, najmä si ju nezabudnite zorientovať! Otočte ju tak, aby sever na mape bol zhodný so severom na buzole. Mapu je potrebné mať neustále zorientovanú aj počas celých pretekov!
- Všimnite si mierku mapy! Mapa s mierkou 1:10 000 vyjadruje zobrazenie terénu pomerom 1 cm na mape zodpovedá 100 m v teréne, alebo v mierke 1:5 000 je to 1 cm = 50 m v teréne.
- Priama spojnica medzi kontrolami nie je návodom na ideálny postup. Niekedy je výhodné ísť po cestách, inokedy obísť kopec alebo hlboké údolie, niekedy je zase vhodná kombinácia všetkého.
- V kopcovitom teréne si treba všímať najmä vrstevnice. Spájajú miesta s rovnakou nadmorskou výškou. Výškový rozdiel medzi jednotlivými vrstevnicami (rozostup vrstevníc) nazývame ekvidištanta, táto je uvedená na mape.
- Ak máte premyslený postup na prvé KS, môžete bežať. Ale vždy iba tak rýchlo, aby ste stále vedeli, kde sa v mape nachádzate. Ak je orientácia ťažká, musíte spomaliť a bežať presne. Počas behu stále sledujte výrazné orientačné body, pri určovaní smeru používajte azimut buzoly, pre určenie vzdialeností krokovanie a odhad. Pre začiatočníkov platí dvojnásobne "ponáhľaj sa pomaly"!
Každý začiatok, aj ten v orientačnom behu, sa zdá neľahký, nemajte však obavy. Keď dobehnete do cieľa svojich prvých pretekov v orientačnom behu, bude to vaše prvé veľké víťazstvo. Nabudúce Vás v orientačnom behu budú čakať ďalšie kontroly a mnoho ďalších víťazstiev a zážitkov z prírody.
Dušan Formanko
www.tjrapid.sk
Zodpovedný človek: Richard Balogh (c) 2011